Τρίτη 2 Οκτωβρίου 2007

Σύσταση προς Εθνική Τράπεζα Ελλάδος για συγκαλυμμένη διαφήμιση καταναλωτικού δανείου

Ο Συνήγορος του Καταναλωτή εξέδωσε σύσταση
προς την «ΕΘΝΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ Α.Ε.» βάσει του αναθεωρημένου
νόμου για την προστασία των καταλωτών.
Εντός του Ιουνίου 2007 δημοσιεύτηκε στον ημερήσιο τύπο ολοσέλιδη
έγχρωμη διαφήμιση της «ΕΘΝΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ Α.Ε.» με τίτλο
«Ώρα για Εθνική – Σας στέλνει διακοπές – Δάνειο 6.000 Ευρώ με σταθερό
επιτόκιο 5,67% για ένα χρόνο», η οποία συνοδευόταν από παράπλευρο
«άρθρο» στην ίδια σελίδα υπό τον τίτλο «Το πήρα απόφαση». Εκεί, υπό το
μανδύα δημοσιογραφικής περιγραφής, κάποιος πολίτης αποφασίζει να
αποδράσει από την καθημερινότητα σε ξενοδοχείο της Μαγιόρκα, αφού
πρώτα κάνει κράτηση σε ταξιδιωτικό γραφείο και αμέσως μετά καλέσει την
ΕΘΝΙΚΗ, η οποία «μέσα σε λίγα λεπτά» του εγκρίνει διακοποδάνειο ύψους
έως 6.000 Ευρώ, ώστε στη συνέχεια να αναχωρήσει με τη σύντροφό του για
ψώνια και διακοπές και να απολαύσει το καλύτερο καλοκαίρι της ζωής του.
Ο Συνήγορος του Καταναλωτή θεωρεί πως η, με την ως άνω διατύπωση,
διαφημιστική καταχώριση συνιστά αθέμιτη εμπορική πρακτική, κατά το νέο
νόμο 3587/2007 που τροποποίησε το ν. 2251/1994 περί προστασίας του
καταναλωτή. Τούτο, εφόσον η ανακοίνωση αυτή έχει συνταχθεί από την
τράπεζα ή από διαφημιστική εταιρεία κατά παραγγελία αυτής και
αποτελεί προφανώς πληρωμένη καταχώριση, η οποία εμφανίζεται όμως με
τη μορφή δημοσιογραφικού σχολίου, που παροτρύνει το μέσο αναγνώστη να
μιμηθεί το παράδειγμα του ευτυχισμένου καταναλωτή που υλοποίησε με
δανεικά χρήματα το όνειρό του, χωρίς να δηλώνεται ρητά και ευδιάκριτα
ότι πρόκειται για διαφήμιση, όπως απαιτεί η σχετική νομοθεσία που
Λπρόσφατα αναθεωρήθηκε, με πρωτοβουλία του Υπουργού Ανάπτυξης
Δημήτρη Σιούφα.
Σύμφωνα με τον ΣτΚ, το κείμενο αυτό αποτελεί συγκαλυμμένη διαφήμιση
των καταναλωτικών δανείων της τράπεζας, κατά παράβαση του νόμου,
ενώ δημιουργείται στο μέσο αναγνώστη του εντύπου η εντύπωση
υπερβολικά δελεαστικής προσφοράς, με αποτέλεσμα, λόγω της
προσελκυστικής επίδρασης που δημιουργεί, να διαταράσσει την ελευθερία
σχηματισμού βούλησης του μέσου οικονομικά ασθενέστερου καταναλωτή, ο
οποίος αδυνατεί να πάει διακοπές, λόγω οικονομικών δυσχερειών, τον
οποίο έμμεσα παροτρύνει στη βεβιασμένη απόφαση σύναψης
διακοποδανείου με την προμηθεύτρια τραπεζική επιχείρηση. Η
διαφημιστική αυτή ανακοίνωση, στο μέτρο που δημιουργεί στο μέσο
καταναλωτή και ιδίως σε νέους και οικονομικά ασθενέστερους την εικόνα
υπερβολικά δελεαστικής προσφοράς, συνιστά και αθέμιτη παραπλανητική
εμπορική πρακτική.
Επίσης, η παρακείμενη διαφημιστική καταχώριση της ΕΘΝΙΚΗΣ στην ίδια
σελίδα της εφημερίδας είναι μεν ευδιάκριτη και αναφέρει τα στοιχεία του
προμηθευτή και το σταθερό επιτόκιο ύψους 5,67% για ένα χρόνο, πλην όμως
παραλείπει τους όρους χορήγησης του δανείου (π.χ. ελάχιστο ετήσιο
εισόδημα καταναλωτή), το είδος επιτοκίου (σταθερό ή κυμαινόμενο) και το
ύψος αυτού μετά τον πρώτο χρόνο, το συνολικό ετήσιο πραγματικό επιτόκιο
ύψους 6,27% μαζί με την εισφορά, καθώς και τις λοιπές επιβαρύνσεις κατά
παράβαση των διατάξεων του Κώδικα Δεοντολογίας για τη διαφημιστική
προβολή χρηματοπιστωτικών προϊόντων και υπηρεσιών και του Κώδικα
Τραπεζικής Δεοντολογίας.
Οι απαιτήσεις αληθείας και προσυμβατικής ενημέρωσης για τα ουσιώδη
στοιχεία της συναλλαγής ουδόλως πληρούνται από τη μνεία στο κάτω
μέρος της διαφήμισης, με δυσδιάκριτα, λόγω μικρού μεγέθους, τυπογραφικά
στοιχεία, πολύ περισσότερο δε στην υπό κρίση περίπτωση, δεδομένου ότι
πρόκειται και για σύναψη σύμβασης καταναλωτικού δανείου εξ
αποστάσεως, αφού είναι δυνατή έγκριση και μέσω τηλεφωνικής αίτησης
και πλήρης γνώση από τον καταναλωτή των ακριβών συμβατικών όρων
μόνο κατά τη στιγμή της υπογραφής στο κατάστημα. Όπως ρητά αξιώνει ο
νόμος για σύναψη συμβάσεων εξ αποστάσεως, απαιτείται επαρκής
πληροφόρηση του καταναλωτή πριν από τη σύναψη της σύμβασης. Τα ίδια
συμπτώματα πλημμελούς ενημέρωσης εμφανίζονται και στις τηλεοπτικές
διαφημίσεις δανείων, από όλες τις Τράπεζες, όπου οι ειδικοί όροι περνούν
με ταχύτητα στο κάτω μέρος της οθόνης με κυλιόμενη λεζάντα.
Συνεπεία των ανωτέρω, ο Συνήγορος του Καταναλωτή θεώρησε αθέμιτη και
παραπλανητική εμπορική πρακτική την υπό κρίση διαφημιστική
καταχώριση και απηύθυνε σύσταση προς την «ΕΘΝΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ ΤΗΣ
ΕΛΛΑΔΟΣ» να αποσύρει αμέσως την εν λόγω διαφημιστική καταχώριση και
να απέχει στο μέλλον, είτε αυτή είτε οποιαδήποτε άλλη τράπεζα η οποία
λαμβάνει γνώση της σύστασης, από παρόμοιες αθέμιτες πρακτικές
προβολής και προώθησης των χρηματοοικονομικών προϊόντων και
υπηρεσιών της. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης, επιφυλάσσεται για την
τήρηση κάθε νόμιμης διαδικασίας που προβλέπεται από το ν. 3377/2005
(«Αρχές και κανόνες για την εξυγίανση της λειτουργίας και την ανάπτυξη
βασικών τομέων του εμπορίου και της αγοράς», ΦΕΚ Α’202).

Δεν υπάρχουν σχόλια: